Rome, 31 maart 2022

1 april 2022 - Monterotondo, Italië

...

Springen van middeleeuwen naar oudheid en via Renaissance en Barok terug naar de oudheid, daar draaien wij ons hand niet voor om.

Colosseum en Forum Romanum, here we come (siamo in arrivo)!

Gladiatoren van dienst zijn Joppe en Silas. 'Als het Colosseum er niet meer zou zijn, bestond Rome niet meer. Als Rome er niet meer zou zijn, bestond Italië niet meer.' De nagel op de kop en wie zijn wij om onze gidsen tegen te spreken. Boeiend verhaal, leuke weetjes, geboren vertellers die twee.

Wisten wij veel dat, precies een dag later, drie gladiatoren de strijd zouden aanbinden op het Circus Maximus! Jules, Jan, Silas liepen, als hazen gelijk, de ronde vd spina alsof hun leven ervan afhing. Wij, de toeschouwers, hielden medailles en lauwerkransen alvast klaar.

Het podium:

Derde: Jules

Tweede: Jan

Eerste: Silas

Het Colosseum dus. Onze fantasie slaat op hol. Duimen op, Duimen neer. Keizers en Sabijnse maagden. Leeuwen, olifanten ...

... regen. Waar zitten die slaven als je hen nodig hebt (ironie!) om het velarium dicht te trekken.

Per fortuna gidsen Thomas, Evan en Jan ons het Forum Romanum op. Zonder (hun) verbeeldingskracht waren we nergens! Zowat elke zuil en steen werden historisch geduid en tot leven gewekt. Tot slot brachten we een groet aan Caesar. Groot was onze verbazing toen we zagen dat er verse bloemen lagen bij de herdenkingssteen van deze dictator. Op de iden van maart, de 15de, wordt de moord op Caesar herdacht. Vandaar.

'Tu quoque!'

Pauze bij de Spaanse Trappen en Trevifontein. Mara vertelt, kunstig ontworpen gidsje in de hand, over de 'lelijke fontein', Keats en Shelley.

De Trappen luisteren mee, net als de nieuw aangeworven groepsleden Anouk en Carolijn.

Bij de Trevifontein worden vriendschappen voorgoed bezegeld alsook tickets voor de terugreis naar Rome geboekt. Anna vertelt het verhaal terwijl wij de imposante beelden en het bruisende water bewonderen.

Hé! Daar vraagt een man zijn geliefde ten huwelijk!

Zij: 'Jaaa!' Wij: 'Oooooooh!'

Op de terugweg naar Trastevere gaat het gesprek over verlovingsringen en trouwringen. Dat kan geen toeval zijn. 'La vita è amore', schreef ene Julio DC, 6LAMT, eerder deze week.

Op Trastevere wilde ik trakteren met de Heilige Geest, verstopt in het typisch Italiaanse paasgebak Colomba maar het was op! Zo werden het baci (zoenen) uit Perugia, chocolaatjes met een liefdesboodschap erbij. Smak!

Basta.

Wat een heerlijke dag alweer.

Wat een schatten van leerlingen!

HvL